2. nap, 140 tmf (Log 4456 nm) |
ahol a 2. nap = az első utáni nap, a 140 tmf = az előzőnap déltől aznap délig megtett út, tengeri mérföldben –> 1 tmf = 1852 méter a (Log 4456 nm) = a hajó „kilométerszámlálója”, a megtett összes utat méri tengeri mérföldben (nm= nautic miles) |
AIS |
a legnagyobb segítség a GPS feltalálása óta, 50-100 mérföldes körzetben mutatja a többi hajó útját, figyelmeztet az ütközésveszélyre. Bővebben, mégérthetőbben Vass Tibor: http://www.mja.hu/dokumentumok/vitorla_105.pdf |
autopilot |
elektromotoros automata kormány. A hajót az előre beállított irányba kormányozza, korrigál, ha szél, áramlás vagy hullámok eltérítenék a hajót. Nem kell állandóan a kormánynál állni valakinek, figyelni azért kell! |
Balaja |
az én vagyok, személyesen. |
Barfuß-Route |
= mezitlábas útvonal. Amin a földet a legkényelmesebben, lehet megkerülni vitorlásjachttal. A passzát szelek övezetében, az egynlítőtől nem messze vezet, a Panama és a Szuezi csatorna érintésével. A megfelelő évszakban haladva itt a legkisebb a viharveszély. Lekicsinylően modják rá, hogy itt a szart is körbehajtja a glóbusz körül a szél. |
beggelés, visszabeggel |
vitorla visszalobbanása, amikor a "rossz" oldalról kapja a szelet. |
bimini |
a fedélzeten a cockpit (kormányállás) felett kifeszített nap- és esővédő ponyva. |
Bum-rúd |
Bum - a nagyvitorla alsó élét tartó rúd ("baum"), ha nem hajolsz le csúnyán fejbe tud verni. Akkor bumm-rúd a neve. |
cockpit |
„pilótafülke”, kormányállás, a fedélzeten innen irányítható a hajó, itt a kormány, ide vezetnek a kötelek, itt lehet leülni, huzamosan tartózkodni, a fedélzet legvédettebb helye, széltől, esőtől, tengertől. |
Coriolis erő |
Gaspard-Gusztáv Coriolis-ról elnevezett tehetetlenségi erő, többek között a szeleket eltéríti. Ha utána olvasol rájössz, hogy semmi köze a rodeó-s ténykedésemhez, de jól hangzik |
csomó |
a hajó sebességének mértékegysége. 1 csomó = 1 tmf/óra. Lásd: log-nál |
fender , puffer |
levegővel felfújt ütközőpárna, puffer, a hajtótest mellé lógatva kötik ki, hogy védje a kikötött hajót a mólóval vagy más hajóval történő ütközéstől, horzsolástól. |
genakker |
színes, könnyű, nagyméretű aszimetrikus orrvitorla. A Pintá-é kék-narancssárga színű. Közepes 9-16 csomós szélnél használható. 9 alatt nem fújja ki a szél, összeesik, 16 fölött szakadás veszély áll fenn. |
génua |
nagyméretű orrvitorla, az árbóctól is hátébb ér. |
grósz |
= nagy. A nagyvitorla. A függőleges éle az árbóchoz, az alsó éle pedig a bumhoz van rögzítve. |
Hallberg-Rassy 48 |
48 láb hosszú svéd egytestű vitorlásyacht |
halse, halzolás |
vitorlaállítással egybekötött irányváltási manőver hátszélben. Hátszélben haladva,bizonyos irányváltáskor át kell fordítani a teljesen kiengedett nagyvitorlát az egyik oldalról a másikra (különben kontrolálatlanul átvágódik és nagy kárt okozhat, lásd: patent-halse). Nagy odafigyelést igényel. |
kreuzolás |
nincs rá jó magyar szó. Lehetne cikk-cakkolásnak mondani - vagy lavírozásnak, mint ahogy Herczeg Ferenc nevezte a 100 évvel ezelőtt írt, Szelek szárnyán című könyvében - de egyik se az igazi. Mivel a vitorlások nem tudnak pont a széllel szemben haladni, csak úgy kb. 45 fokra megközelíteni az irányát (negyed szelezve), ezért ilyenkor úgy érhető el a cél, hogy egy darabig jobbról-szemből kapjuk a szelet, majd fordulva (takkot váltva) balról előlről, és így váltogatva az írányt , cikk-cakk-ban hajózva érhető el az úticél. Természetesen így hosszabb utat kell megtenni, és a hullámok is szemből jönnek, de másképp nem megy. Lehet hátszélben is cikk-cakk-ban haladni, a szél előtt keuzolgatni. Ilyenkor a hosszabb út ellenére hamarabb érhet a célhoz a vitorlás, mert raumban, azaz háromnegyedszélben jóval gyorsabban halad, mint teljes hátszélben és kevésbé rollázik, azaz dülöngél, billeg jobbra balra. |
kutyaőrség |
az éjféltől hajnali 4-ig tartó őrség neve. A kutyának való… A legkevésbé kellemes, kettészakítja az éjszakai alvás idejét. Ezt a kifejezést használták a brit és a német haditengerészetnél és minden bizonnyal az osztrák-magyar monarchia haditengerészeténél is. |
Lagoon 450 |
45 láb hosszú francia vitorlás katamarán, kéttestű hajó. |
latni |
műanyag merevítő lapocskák, amiket a nagyvitorába lehet bedugni a külső élén, hogy optimálisabb profilt adjunk a grósznak. |
log |
a hajó „kilométerórája”, a megtett összes utat méri tengeri mérföldben (angolul nm = nautic miles). Régen így hívták a hajó sebességét mérő eszközt, ahol egy falapocska volt egy zsinegre kötve, amit a vízbe dobtak és számolták a lefutó zsinegen a csomók számát. Ahány csomó lefutott, annyi csomóval haladt a hajó. Lásd: csomó. |
MAN OVER BORD!!! |
= ember a hajón kívül = MOB riasztás = EMBER A VÍZBEN!!!. A navin és a rádión is van egy MOB gomb, amit ha megnyomnak, megjegyzi a hajó pozícióját, ahol az ember beesett a vízbe. Segíti a mentést. |
navi |
én nevezem így, a kombinált navigációs műszerünket. Hivatalosan GPS plotter a neve. A képernyőjén megjeleníthetők az elektronikus tengeri térképek, a hajók AIS és radar jelei is. |
patent halse |
a bum-rúd, illetve a nagyvitorla kontrolálatlan átvágódása. Nagyon veszélyes, mert elszakíthatja az árbócmerevítő vantnikat és ezzel ki is döntheti az árbócot. |
preventer |
a bum-rúd, illetve a nagyvitorla kontrolálatlan átvágódását (patent halse) megakadályozó, úgynevezett „megelőző” rögzítőkötél |
proviant |
a hajóútra való élelmiszer és ital ellátmány |
RADAR |
a berendezés az általa kisugárzott rádióhullámok visszaverődésének érzékelése alapján más hajók, tereptárgyak helyét tudja érzékelni és képernyőn megjeleníteni |
raum, raumos szél |
háromnegyed szélnek is nevezik. A teljes hátszél és a pont oldalról jövő félszél közötti tartományból fúj. Általában ennél a leggyorsabb a hajó. |
reeling |
könnyű drótkötél-korlát a hajó szélén. Inkább csak jelzi, hogy ne menj tovább, nem arra van méretezve, hogy egy nagy súlyú zuhanó testet megfogjon. Azért jobb mint a semmi. |
reffelés, bereffelés, kireffelés |
reffelés, bereffelés: a vitorla méretének csökkentése, ha erősődik a szél. Az orrvitorlát az árbóc előremervítése köré szokták feltekerni, a nagyvitorlát pedig a Pintá-n az árbóc belsejében lévő függőleges tengelyre lehet feltekerni, az árbócba betekerni. kireffelés: a csökkentett/betekert vitorlafelület teljes vagy részleges kiengedése |
szkipper |
vitorlás vagy motoros yacht vezetője, „kapitánya” |
spinakker |
Színes, könnyű anyagból készült nagyméretű hátszélvitorla. Gyengébb hátszélben is jól viszi a hajót, viszont ha rendesen beerősödik a szél, egy-két embernek elég macerás leszedni. |
sun-downer |
naplemente ital. A naplementében gyönyörködve, jellemzően a hajó orrában elszopgatott ital. Lehet rum, konyak, campari vagy bármi más, a lényeg, hogy alkoholos legyen. |
szextáns |
jellemzően a nap, de akár más égtestnek a horizonthoz való "magasságának", szögének mérésére szolgáló precíz optikai műszer. A földrajzi szélességet lehet meghatározni vele, táblázatok segítségével. |
vantni |
az árbóc rögzítésére, merevítésére szolgáló, erős drótkötél. |
Windytv |
szél és időjáráselőrejelző honlap. Időközben Windy.com –ra változtatták a nevüket |