A PINTA földkorüli útra indul - az Adriától a Kanári-szigetekig, 2017 október

Balaja az Óperencián 2.

Balaja az Óperencián 2.

Vitorlás értelmezőszótár

2017. november 14. - Balaja

 

2. nap, 140 tmf (Log 4456 nm)

ahol a 2. nap = az első utáni nap,

a 140 tmf = az előzőnap déltől aznap délig megtett út, tengeri mérföldben –> 1 tmf = 1852 méter

a (Log 4456 nm) = a hajó „kilométerszámlálója”, a megtett összes utat méri tengeri mérföldben (nm= nautic miles)

AIS

a legnagyobb segítség a GPS feltalálása óta, 50-100 mérföldes körzetben mutatja a többi hajó útját, figyelmeztet az ütközésveszélyre. Bővebben, mégérthetőbben Vass Tibor: http://www.mja.hu/dokumentumok/vitorla_105.pdf

autopilot

elektromotoros automata kormány. A hajót az előre beállított irányba kormányozza, korrigál, ha szél, áramlás vagy hullámok eltérítenék a hajót. Nem kell állandóan a kormánynál állni valakinek, figyelni azért kell!

Balaja

az én vagyok, személyesen.

Barfuß-Route

= mezitlábas útvonal. Amin a földet a legkényelmesebben, lehet megkerülni vitorlásjachttal. A passzát szelek övezetében, az egynlítőtől nem messze vezet, a Panama és a Szuezi csatorna érintésével. A megfelelő évszakban haladva itt a legkisebb a viharveszély. Lekicsinylően modják rá, hogy itt a szart is körbehajtja a glóbusz körül a szél.

beggelés, visszabeggel

vitorla visszalobbanása, amikor a "rossz" oldalról kapja a szelet.

bimini

a fedélzeten a cockpit (kormányállás) felett kifeszített nap- és esővédő ponyva.

Bum-rúd

Bum - a nagyvitorla alsó élét tartó rúd ("baum"), ha nem hajolsz le csúnyán fejbe tud verni. Akkor bumm-rúd a neve.

cockpit

„pilótafülke”, kormányállás, a fedélzeten innen irányítható a hajó, itt a kormány, ide vezetnek a kötelek, itt lehet leülni, huzamosan tartózkodni, a fedélzet legvédettebb helye, széltől, esőtől, tengertől.

Coriolis erő

Gaspard-Gusztáv Coriolis-ról elnevezett tehetetlenségi erő, többek között a szeleket eltéríti. Ha utána olvasol rájössz, hogy semmi köze a rodeó-s ténykedésemhez, de jól hangzik

csomó

a hajó sebességének mértékegysége. 1 csomó = 1 tmf/óra. Lásd: log-nál

fender , puffer

levegővel felfújt ütközőpárna, puffer, a hajtótest mellé lógatva kötik ki, hogy védje a kikötött hajót a mólóval vagy más hajóval történő ütközéstől, horzsolástól.

genakker

színes, könnyű, nagyméretű aszimetrikus orrvitorla. A Pintá-é kék-narancssárga színű. Közepes 9-16 csomós szélnél használható. 9 alatt nem fújja ki a szél, összeesik, 16 fölött szakadás veszély áll fenn.

génua

nagyméretű orrvitorla, az árbóctól is hátébb ér.

grósz

= nagy. A nagyvitorla. A függőleges éle az árbóchoz, az alsó éle pedig a bumhoz van rögzítve.

Hallberg-Rassy 48

48 láb hosszú svéd egytestű vitorlásyacht

halse, halzolás

vitorlaállítással egybekötött irányváltási manőver hátszélben. Hátszélben haladva,bizonyos irányváltáskor át kell fordítani a teljesen kiengedett nagyvitorlát az egyik oldalról a másikra (különben kontrolálatlanul átvágódik és nagy kárt okozhat, lásd: patent-halse). Nagy odafigyelést igényel.

kreuzolás

nincs rá jó magyar szó. Lehetne cikk-cakkolásnak mondani - vagy lavírozásnak, mint ahogy Herczeg Ferenc nevezte a 100 évvel ezelőtt írt, Szelek szárnyán című könyvében - de egyik se az igazi. Mivel a vitorlások nem tudnak pont a széllel szemben haladni, csak úgy kb. 45 fokra megközelíteni az irányát (negyed szelezve), ezért ilyenkor úgy érhető el a cél, hogy egy darabig jobbról-szemből kapjuk a szelet, majd fordulva (takkot váltva) balról előlről, és így váltogatva az írányt , cikk-cakk-ban hajózva érhető el az úticél. Természetesen így hosszabb utat kell megtenni, és a hullámok is szemből jönnek, de másképp nem megy.

Lehet hátszélben is cikk-cakk-ban haladni, a szél előtt keuzolgatni. Ilyenkor a hosszabb út ellenére hamarabb érhet a célhoz a vitorlás, mert raumban, azaz háromnegyedszélben jóval gyorsabban halad, mint teljes hátszélben és kevésbé rollázik, azaz dülöngél, billeg jobbra balra.

kutyaőrség

az éjféltől hajnali 4-ig tartó őrség neve. A kutyának való… A legkevésbé kellemes, kettészakítja az éjszakai alvás idejét. Ezt a kifejezést használták a brit és a német haditengerészetnél és minden bizonnyal az osztrák-magyar monarchia haditengerészeténél is.

Lagoon 450

45 láb hosszú francia vitorlás katamarán, kéttestű hajó.

latni

műanyag merevítő lapocskák, amiket a nagyvitorába lehet bedugni a külső élén, hogy optimálisabb profilt adjunk a grósznak. 

log

a hajó „kilométerórája”, a megtett összes utat méri tengeri mérföldben (angolul nm = nautic miles). Régen így hívták a hajó sebességét mérő eszközt, ahol egy falapocska volt egy zsinegre kötve, amit a vízbe dobtak és számolták a lefutó zsinegen a csomók számát. Ahány csomó lefutott, annyi csomóval haladt a hajó. Lásd: csomó.

MAN OVER BORD!!!

= ember a hajón kívül = MOB riasztás = EMBER A VÍZBEN!!!. A navin és a rádión is van egy MOB gomb, amit ha megnyomnak, megjegyzi a hajó pozícióját, ahol az ember beesett a vízbe. Segíti a mentést.

navi

én nevezem így, a kombinált navigációs műszerünket. Hivatalosan GPS plotter a neve. A képernyőjén megjeleníthetők az elektronikus tengeri térképek, a hajók AIS és radar jelei is.

patent halse

a bum-rúd, illetve a nagyvitorla kontrolálatlan átvágódása. Nagyon veszélyes, mert elszakíthatja az árbócmerevítő vantnikat és ezzel ki is döntheti az árbócot.

preventer

a bum-rúd, illetve a nagyvitorla kontrolálatlan átvágódását (patent halse) megakadályozó,  úgynevezett „megelőző” rögzítőkötél

proviant

a hajóútra való élelmiszer és ital ellátmány

RADAR

a berendezés az általa kisugárzott rádióhullámok visszaverődésének érzékelése alapján más hajók, tereptárgyak helyét tudja érzékelni és képernyőn megjeleníteni

raum, raumos szél

háromnegyed szélnek is nevezik. A teljes hátszél és a pont oldalról jövő félszél közötti tartományból fúj. Általában ennél a leggyorsabb a hajó. 

reeling

könnyű drótkötél-korlát a hajó szélén. Inkább csak jelzi, hogy ne menj tovább, nem arra van méretezve, hogy egy nagy súlyú zuhanó testet megfogjon. Azért jobb mint a semmi.

reffelés, bereffelés, kireffelés

reffelés, bereffelés: a vitorla méretének csökkentése, ha erősődik a szél. Az orrvitorlát az árbóc előremervítése köré szokták feltekerni, a nagyvitorlát pedig a Pintá-n az árbóc belsejében lévő függőleges tengelyre lehet feltekerni, az árbócba betekerni.

kireffelés: a csökkentett/betekert vitorlafelület teljes vagy részleges kiengedése

szkipper

vitorlás vagy motoros yacht vezetője, „kapitánya”

spinakker

Színes, könnyű anyagból készült nagyméretű hátszélvitorla. Gyengébb hátszélben is jól viszi a hajót, viszont ha rendesen beerősödik a szél, egy-két embernek elég macerás leszedni.

sun-downer

naplemente ital. A naplementében gyönyörködve, jellemzően a hajó orrában elszopgatott ital. Lehet rum, konyak, campari vagy bármi más, a lényeg, hogy alkoholos legyen. 

szextáns

jellemzően a nap, de akár más égtestnek a horizonthoz való "magasságának", szögének mérésére szolgáló precíz optikai műszer. A földrajzi szélességet lehet meghatározni vele, táblázatok segítségével.

vantni 

az árbóc rögzítésére, merevítésére szolgáló, erős drótkötél.

Windytv

szél és időjáráselőrejelző honlap. Időközben Windy.com –ra változtatták a nevüket

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balajaazoperencian2.blog.hu/api/trackback/id/tr4813268997
süti beállítások módosítása